
Veelgestelde vragen
Noodpakket
Wat is een noodpakket en waarom heb ik er een nodig?
Een noodpakket is een pakket met allerlei belangrijke items die je nodig hebt tijdens een noodsituatie. Tijdens rampen of onverwachte situaties heb je niet altijd de beschikking over de voorzieningen die je normaal gesproken wel hebt, bijvoorbeeld omdat de stroom is uitgevallen. Met een noodpakket heb jij de spullen in huis om altijd aan jouw basisbehoeften te kunnen voldoen. Op deze manier ben jij een tijd lang zelfredzaam tijdens noodsituaties.
Wat is de 'Denk Vooruit' richtlijn waar jullie pakketten aan voldoen?
De Denk Vooruit richtlijn is de officiële richtlijn vanuit de Nederlandse Overheid voor de voorbereiding op bijvoorbeeld noodsituaties. Het is een onderdeel van het beleid voor een ‘weerbare samenleving’. In deze richtlijn staan heel veel goede dingen en concrete tips om jezelf voor te bereiden op noodsituaties. Bij Rampready voegen we ons daarom bij deze campagne: we vinden het simpelweg verstandig.
Wat betekent het 'Goed Voorbereid' logo bij jullie noodpakketten?
Wij hebben bij een aantal van onze noodpakketten het 'Goed Voorbereid' logo toegevoegd. De noodpakketten die voorzien zijn van dit logo zijn noodpakketten die voldoen aan de Denk Vooruit richtlijn van de Nederlandse overheid. Als je het 'Goed Voorbereid' logo ziet, dan weet je dat je met dat product helemaal goed voorbereid bent!
Is het hebben van een noodpakket voldoende om voorbereid te zijn op noodsituaties?
Nee, een noodpakket alleen is niet voldoende: maar het is wel een hele goede basis. Een noodpakket is een belangrijk praktisch punt uit het grotere noodplan. In dit noodplan staan afspraken die jij hebt gemaakt of stappen die jij moet zetten bij een noodsituatie. Hierin staat bijvoorbeeld ook hoe je om kijkt naar anderen. Een noodsituatie kom je namelijk het beste samen door. Een belangrijke voorwaarden hiervoor is dat jij jezelf een tijd kan redden. Dit doe je het beste met een goed gevuld noodpakket.
Welke noodpakketten biedt Rampready aan en wat is het verschil tussen de pakketten?
Bij Rampready bieden we twee categorieën noodpakketten aan: Basis Noodpakketten, deze bieden een belangrijke basis en kan je zelf aanvullen, en Goed Voorbereid Noodpakketten. Deze laatste pakketten voldoen allemaal aan de Denk Vooruit richtlijnen, maar verschillen onderling wel. We hebben bij Rampready drie verschillende soorten noodpakketten:
- De Basic-lijn is een betaalbare optie om volledig voorbereid te zijn. Alles wat je nodig hebt zit in dit pakket.
- In de Advanced-lijn zitten kwalitatief nog betere producten, die vaak meer opties hebben dan de basisproducten.
- In de Luxury-lijn zitten veel van onze allerbeste producten en is op bepaalde vlakken nog een extra uitbreiding op de officiële richtlijnen om het jou zo comfortabel mogelijk te maken.
Wat zit er precies in een noodpakket van Rampready?
In een noodpakket van Rampready zitten heel veel verschillende producten, soms wel meer dan 30! Bij elk noodpakket is opgesomd welke producten er in zitten. Er staat overigens ook bij wat er niét in het noodpakket zit. We verwijzen je voor de exacte inhoud per pakket graag naar de productpagina van het betreffende pakket.
Waarom zit er geen noodrantsoen in jullie noodpakketten?
Een goede vraag, want dit hoort wel in een noodpakket volgens de Denk Vooruit richtlijn.
Voeding is iets heel persoonlijks, de een is veganistisch, de ander eet halal en weer een ander houdt niet van kruidig eten. Sommige mensen willen graag een lang houdbaar noodrantsoen voor hun noodpakket, anderen stellen zelf een noodvoorraad samen met producten uit de supermarkt. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wij hebben onze noodrantsoenen daarom losgekoppeld van de noodpakketten, zodat jij tijdens een noodsituatie kan eten wat jij wilt en lust. Je vult jouw noodpakket overigens wel heel makkelijk aan met onze noodvoorraad!
Waarom zit er geen water in jullie noodpakketten?
Drinkwater is een primaire levensbehoefte, maar zit niet in onze noodpakketten. De reden is simpel: het is zwaar, heeft veel volume en het is voor ons een lastig product voor de verkoop. Wij zien ook niet veel in kleine zakjes water: daar moet je er ook enorm veel van hebben. We raden je daarom aan om zelf water te kopen in de supermarkt.
In onze noodpakketten bieden we wel producten aan zodat je niet alleen afhankelijk bent van flessenwater. Denk hierbij aan een opvouwbare jerrycan, maar ook aan waterzuiveringstabletten en een waterfilter.
Hoe vaak moet ik de inhoud van mijn noodpakket controleren of vervangen?
Wij raden aan om in elk geval 2x per jaar jouw noodpakket te controleren. Controleer hierbij of alles nog werkt, compleet is en of de houdbaarheidsdatum niet verstreken is. Zodra je merkt dat het pakket niet meer compleet of houdbaar is raden wij het aan om het direct te vervangen.
Voor hoe lang heb ik een noodpakket nodig?
Wij adviseren om een noodpakket aan te schaffen waarbij je in elk geval 72uur zelfvoorzienend kan zijn. Dit is ook in lijn met de Denk Vooruit campagne. Wil je weten waarom dit zo is? Lees dan ons artikel waarin wij toelichten waarom je 72 uur zelfredzaam zou moeten kunnen zijn.
Zelf een noodpakket samenstellen is toch goedkoper dan een compleet pakket kopen?
Wij hebben hier een andere mening over. Onze noodpakketten zijn goedkoper dan wanneer je alle producten los in de webshop zou kopen. Je kan natuurlijk alle producten ook los bestellen, maar je zal zien dat je dan duurder uit bent.
Bij een aantal andere aanbieders klopt deze stelling helaas wel, dit is dan ook regelmatig in het nieuws geweest.
Voor hoeveel personen is een noodpakket bedoeld?
Een noodpakket is in de basis voor heel veel personen te gebruiken. In de basis gaan wij uit van 2 personen: dit is ongeveer het gemiddeld aantal personen per huishouden. De beperking zit vaak in de hoeveelheid water(zuivering), hygiëne en voeding. Een product zoals een noodradio heeft natuurlijk geen limiet voor het aantal personen.Kijk dus goed naar jouw gezinssamenstelling en vul het noodpakket eventueel aan als je dit wilt. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan dekens, zaklampen en uiteraard water en voeding
Kan ik ook zelf een noodpakket samenstellen?
Jazeker! Je vindt alles wat jij nodig hebt voor jouw noodpakket in onze webshop. Download ook onze gratis checklist, zodat jij niets vergeet.
Is het mogelijk om als bedrijf noodpakketen in bulk in te kopen?
Ja, het is zeker mogelijk om als bedrijf grotere hoeveelheden noodpakketten in te kopen. Neem hiervoor altijd even contact met ons op, voor een vrijblijvende aanvraag.
Bieden jullie ook noodpakketten voor bedrijven aan?
Ja, wij bieden zeker ook noodpakketten aan voor bedrijven. Deze staan echter niet op onze website. Waarom is dat zo? Omdat wij denken dat elk bedrijf uniek is en daardoor een standaard noodpakket misplaatst is. Wij denken graag met jullie mee over het invullen van jullie behoeften. Neem vrijblijvend contact met ons op en we onderzoeken graag waar we elkaar mee kunnen helpen
Service en Levering
Hoe plaats ik een bestelling bij Rampready?
Wij verkopen onze producten enkel via onze eigen webshop, niet via Bol, Amazon of een ander platform.
Een bestelling plaats je heel makkelijk door de producten toe te voegen aan je digitale winkelmandje en vervolgens de checkout te doorlopen.
Wat zijn de verzendkosten en levertijden?
Wij streven ernaar om jouw bestelling binnen 1 tot 3 werkdagen te overhandigen aan onze vervoerder. Vervolgens zal jouw pakket het verzendproces bij de vervoerder volgen en worden afgeleverd op de gewenste locatie.
Onze verzendkosten in Nederland zijn:
Brievenbuspakketje: €4,95
Regulier pakket: €6,95
Bestelling boven €80: Gratis verzending
Onze verzendkosten naar België zijn:
Regulier pakket: €10
Bestelling boven €80: gratis verzending
Voor meer informatie over onze verzendkosten verwijzen we je graag naar de pagina over ons verzendbeleid
Kan ik mijn bestelling volgen?
Ja, je kan jouw bestelling volgen. Onze pakketten worden standaard verstuurd met track and trace. Na jouw bestelling word je op de hoogte gehouden over de status van jouw pakket. Je ontvangt hier van ons mails over, maar ook de vervoerder zal je hierover informeren zodra de bezorging er aan zit te komen.
Wat is jullie retourbeleid?
Je kan jouw bestelling binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan ons retourneren. Dit kan voor de hele bestelling, of voor een gedeelte hiervan. Let op, de verzendkosten voor het retour sturen komen wel voor jouw rekening.
Voor meer informatie en meer details over het retourneren verwijzen we je graag naar onze pagina met ons retourbeleid
Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?
Wij zijn het beste te bereiken via de mail of ons contactformulier. Stel hier jouw vraag, voorstel of klacht en we helpen je zo goed en zo snel als mogelijk.
Kan ik een factuur ontvangen van mijn aankoop?
Ja, het is zeker mogelijk om een factuur te ontvangen. Wij verzenden niet standaard een factuur mee. Wens je een factuur bij de bestelling? Laat dit ons dan even weten. Dit kan via een notitie bij de bestelling of door ons contactformulier in te vullen. We kunnen de factuur digitaal toesturen en/of fysiek meeleveren.
Kan ik mijn bestelling achteraf betalen?
Ja, dat kan zeker! Wij bieden bij de checkout onder andere betalingen via Klarna aan.
Ik heb een verkeerd product ontvangen of iets ontbreekt, wat nu?
Dat is heel vervelend en ook zeker niet de bedoeling. Wij pakken de bestellingen met zorg in, maar het blijft mensenwerk. Mocht er onverhoopt toch iets mis zijn gegaan, dan horen wij dit graag van je. Zo kunnen wij dit passend oplossen. Neem hiervoor contact met ons op via de mail of het contactformulier.
Ik heb een melding gekregen dat mijn product is bezorgd, maar ik heb niets ontvangen.
Dat is natuurlijk erg vervelend. Het komt soms voor dat door de vervoerder een zending wordt gelabeld als bezorgd terwijl dit nog niet daadwerkelijk gebeurd is. Dit komt met name voor bij de brievenbuspakketten: deze worden namelijk al voor aanvang van de postronde gescand, terwijl ze dan nog niet afgeleverd zijn.
In de meeste gevallen is het zo dat de bezorging 1 of 2 dagen later plaatsvindt. We adviseren dan ook om dit nog even af te wachten.
Reguliere pakketten lopen ook wel eens zo'n dergelijke vertraging op, of worden bij bijvoorbeeld de buren bezorgd. We raden aan om ook dit te controleren.
Mocht het pakket echt niet geleverd worden, ook niet na wat geduld, neem dan contact met ons op. We zullen dit dan uiteraard passend oplossen!
Verzenden jullie ook naar België?
Ja, wij verzenden ook naar België. Rampready richt zich als Nederlands bedrijf primair nog op Nederland, maar we versturen ook naar België.
Let wel: niet alle informatie op onze website, de genoemde richtlijnen of de informatie bij onze producten geldt ook volledig voor België. Al onze producten zijn natuurlijk wel gewoon te gebruiken in België.
Kan ik mijn pakket op een afhaalpunt laten bezorgen?
Ja, dit is zeker mogelijk. Wist je dat een aflevering op een afhaalpunt in de meeste gevallen zelfs een stuk duurzamer is?
In de checkout kan je kiezen voor bezorging bij een afhaalpunt. Na de betaling zie je een scherm waarop je zelf het gewenste afhaalpunt kan selecteren.
Bieden jullie ook maatwerk of advies voor bedrijven, instellingen of organisaties?
Jazeker, wij bieden voor bedrijven, instellingen of organisatie ook maatwerk aan voor onze producten. Wij adviseren om contact met ons op te nemen, om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Op dit moment hebben wij adviserende diensten nog niet geformaliseerd in ons aanbod, maar werken hier wel aan. Wij staan hier tot deze tijd altijd voor open. Wij helpen jullie graag! Neem hiervoor vooral contact met ons op en we kijken graag wat wij kunnen betekenen.
Bieden jullie ook noodpakketten of producten (in grote aantallen) voor bedrijven, instellingen of organisaties?
Jazeker, wij helpen jullie graag! Wij raden hierbij aan om contact met ons op te nemen over de mogelijkheden en beschikbaarheid van de gewenste producten. We kijken graag naar wat mogelijk is en wat passend is bij de gestelde behoefte.
Over Noodsituaties
Welke noodsituaties komen vaak voor in Nederland/België?
Gelukkig komt een noodsituatie zelden voor. Toch zijn er zeker een aantal risico’s waar je rekening mee moet houden. Een aantal risico’s gelden voor iedereen, andere zijn meer plaatsgebonden. Algemene risico’s zijn bijvoorbeeld langdurige stroomuitval, cyberaanval, extreem weer, storing in de drinkwatervoorziening of een pandemie. Plaatsgebonden risico’s kunnen bijvoorbeeld risico’s zijn zoals overstromingsdreiging.
Voor een complete lijst met geïdentificeerde risico’s verwijzen we je graag door naar: https://www.denkvooruit.nl/risicos
Waar moet ik rekening mee houden bij langdurige stroomuitval
In Nederland hebben we een heel robuust stroomnet, dat bijna altijd werkt. De kans dat ons net een keer uitvalt wordt gezien als waarschijnlijk door netbeheerders. In dat geval vallen veel voorzieningen, die we altijd als vanzelfsprekend zien, weg. Zo’n situatie gaat heel veel impact op ons hebben, zeker als het lang duurt. Wij schreven een artikel over de effecten van langdurige stroomuitval.
Wat is een noodplan en hoe stel ik er een op?
Een persoonlijk noodplan is een document waarin je vastlegt wat jij en je gezin doen bij een noodsituatie. Denk aan belangrijke telefoonnummers, ontmoetingsplekken, praktische zaken voor in en rondom huis, het samenstellen van een noodpakket en de hulp aan anderen. Het klinkt misschien heftig, maar het is juist een slimme manier om jezelf echt goed voor te bereiden. We hebben een handig artikel geschreven over hoe je zelf een noodplan maakt.
Wat is het verschil tussen een noodpakket en een noodvoorraad?
Een noodpakket en noodvoorraad worden nog weleens door elkaar gehaald. Wanneer wij het hebben over een noodvoorraad, bedoelen wij de reservevoorraad aan eten en drinken die jij in huis hebt. Als wij spreken over een noodpakket hebben wij het over de spullen die je in huis hebt die je kan gebruiken tijdens een noodsituatie. Een noodvoorraad is een onderdeel van jouw noodpakket.
Hoe blijf ik op de hoogte van noodsituaties in mijn omgeving?
In het geval van een noodsituatie zal er, in de gevallen dat dat nodig is, een NL-Alert worden verzonden. Deze berichten krijg je automatisch, je hoeft hier niets voor te doen.
Ook zal tijdens een noodsituatie het luchtalarm gaan klinken. Weet je wat je dan moet doen? Je leest het in ons blog over wat je moet doen bij het luchtalarm.
Hoe ontvang ik informatie tijdens een noodsituatie?
Tijdens een noodsituatie kan het zo zijn dat de stroom uitvalt en (daardoor) telefonie en internet niet meer werken. Juist op dit soort moment is de behoefte aan goede informatie over de situatie waar je in zit erg groot. De overheid zal in dit soort gevallen informatie delen via de calamiteitenzender. Lees in ons blog over het belang van de calamiteitenzender meer over dit onderwerp.
Waarom krijg ik in België geen overzicht van de calamiteitenzenders in mijn regio?
In Nederland zijn regionale publieke omroepen officieel aangewezen als "rampenzenders", met duidelijke lijsten van hun FM- en DAB+-frequenties die openbaar beschikbaar zijn en door de overheid worden gecommuniceerd als primaire informatiebronnen bij noodsituaties, vooral bij uitval van andere netwerken. Dit maakt het voor ons mogelijk om een concreet en bruikbaar overzicht te bieden van de zenders waarop u kunt afstemmen.
In België is de aanpak anders: hoewel publieke omroepen zoals de VRT een belangrijke rol spelen in crisiscommunicatie, is er geen vergelijkbaar systeem van specifiek aangewezen "rampenzenders". De Belgische overheid richt zich meer op het waarschuwingssysteem BE-Alert (via sms, e-mail, etc.), wat betekent dat er geen direct equivalent is van de Nederlandse "rampenzender". Dit maakt dat wij het ook niet in een handig overzicht voor jou kunnen aanbieden.
Wat wordt bedoeld met ‘zelfredzaamheid’ bij een ramp of crisis?
Je kan jezelf voorstellen dat bij een grote noodsituatie hulpdiensten al snel overbelast raken. Ze worden niet alleen ook privé geraakt, maar zijn enorm druk met het coördineren en prioriteren van hulp én de daadwerkelijke hulpverlening.
Hulpverlening zal niet meteen voor iedereen beschikbaar zijn, hoe vervelend dat ook is. Je moet jezelf daarom een langere tijd kunnen redden, zonder hulp van de overheid. In de basis adviseren wij om in elk geval 72 uur zelfredzaam te zijn.
Als jij jezelf kan redden heb je ook de mogelijkheid om naar anderen om te zien. Uiteindelijk kom je een noodsituatie het beste samen door, en niet als individu. Maar dat gaat alleen als je jouw eigen zaken op orde hebt.
Wat is NL-Alert en hoe stel ik het in op mijn telefoon?
NL-Alert berichten ontvang je automatisch. Je hoeft hier niets voor te doen. 2x per jaar ontvang je een testbericht. Ontvang je deze niet? Maak hier dan melding van.
Woon je in een grensgebied? Heb je een auditieve beperking en/of een visuele beperking? In dit soort gevallen kan de NL-Alert app uitkomst bieden.
Meer informatie vindt je op www.nl-alert.nl
Over Rampready
Waarom zou ik kiezen voor een noodpakket van Rampready?
Bij Rampready helpen we jou op een laagdrempelige en volledige manier bij het samenstellen van jouw noodpakket. Wij weten wat jij écht nodig hebt tijdens een noodsituatie en bieden precies dat aan. Onze pakketten bevatten producten die wij zelf ook zouden gebruiken, want we vinden het belangrijk dat jij kan vertrouwen op wat er in jouw pakket zit. Onze producten zijn samengesteld op basis van onze ervaring in crisismanagement en zijn juist ook te gebruiken voor mensen die niet houden van survivallen. We bieden jou de informatie die je nodig hebt én helpen je bij jouw vragen over de voorbereiding op noodsituaties.
Bieden jullie ook workshops of trainingen aan over noodvoorbereiding?
Ja, wij bieden ook presentaties of workshops aan over de voorbereiding op noodsituaties. Dit soort trainingen zijn altijd maatwerk. We gaan graag in gesprek over jullie wensen. Neem hiervoor contact met ons op om te bespreken wat er mogelijk is.
Wij helpen jullie natuurlijk graag bij al jullie behoeften.
Wie is Rampready en wat is jullie missie?
Rampready is opgericht om het voor iedereen makkelijk en toegankelijk te maken om zich goed voor te bereiden op noodsituaties. In plaats van te focussen op extreme scenario’s of survivalkennis, baseren wij ons op betrouwbare informatie van de overheid en wetenschappelijke inzichten. Zo helpen we jou stap voor stap met een praktische voorbereiding, zonder gedoe of sensatie.
wil je meer weten over Rampready? Lees dan de ‘over ons’ pagina!
Bieden jullie ook maatwerk of advies voor bedrijven, instellingen of organisaties?
Jazeker, wij bieden voor bedrijven, instellingen of organisatie ook maatwerk aan voor onze producten. Wij adviseren om contact met ons op te nemen, om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Op dit moment hebben wij adviserende diensten nog niet geformaliseerd in ons aanbod, maar werken hier wel aan. Wij staan hier tot deze tijd altijd voor open. Wij helpen jullie graag! Neem hiervoor vooral contact met ons op en we kijken graag wat wij kunnen betekenen.
Bieden jullie ook noodpakketten of producten (in grote aantallen) voor bedrijven, instellingen of organisaties?
Jazeker, wij helpen jullie graag! Wij raden hierbij aan om contact met ons op te nemen over de mogelijkheden en beschikbaarheid van de gewenste producten. We kijken graag naar wat mogelijk is en wat passend is bij de gestelde behoefte.
Hoe blijven jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en richtlijnen op het gebied van de voorbereiding op noodsituaties?
Bij Rampready bevinden wij ons midden in het speelveld van voorbereiding op noodsituaties. Nick, de oprichter van Rampeady, is specialist op het gebied van Crisisbeheersing, heeft een achtergrond bij Defensie en is Bestuurskundige met een specialisatie in Veiligheid.Wij bezoeken regelmatig seminars, lezen (wetenschappelijke) onderzoeken en ondervinden in de praktijk wat er nodig is bij de voorbereiding op noodsituaties. Deze kennis nemen wij mee in de informatie die we aan jou verstrekken.
Staat jouw vraag hier niet bij?
We zijn er om jou te helpen. Heb je jouw vraag niet kunnen vinden?
Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!